O projektu
OSNOVNE INFROMACIJE
Naziv programa | Lokalni razvoj i smanjenje siromaštva | |||||||||||||
Naziv Poziva | Jačanje STEM vještina u osnovnim školama i razvoj Regionalnih znanstvenih centara za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje u STEM području | |||||||||||||
Naziv projekta | Od ideje do STEM vještina u školama | |||||||||||||
Akronim projekta | STEM u školama | |||||||||||||
Komponenta Poziva | Komponenta A: Razvoj STEM vještina kroz opremanje školskih učionica STEM opremom | |||||||||||||
Naziv prijavitelja | Osnovna škola "Josip Kozarac" Soljani |
SAŽETAK PROJEKTA
Projekt STEM u školama razvit će i unaprijediti STEM vještine ciljnih skupina projekta: učenika, potencijalno darovite djece i učenika s teškoćama, te učitelja kroz 6 osnovnih škola županjske Posavine. Zbog socijalne i ekonomske pozadine, škole s ovog područja pokazuju teškoće u usvajanju STEM vještina kod učenika i učitelja, a ovome doprinosi i nedostatak suvremene tehnologije, kao i nedovoljno educirano i stručno osoblje. Nabavom nužne opreme za rad i stručnim usavršavanjem učitelja, projekt će uvelike doprinijeti razvoju njihovih vještina, te omogućiti jednak pristup suvremenim nastavnim i didaktičkim pomagalima, ali i osigurati dostupnost unaprjeđenih metoda učenja i podučavanja svih učenika, u skladu s njihovim potrebama i razvojem.
OPIS PROJEKTA
SVRHA projekta STEM u školama jest omogućiti osnovnim školama s područja županjske Posavine potrebna sredstva i opremu za uspostavljanje modernih STEM učionica, ulažući pritom u unaprjeđenje i razvoj vještina učitelja, te provodeći STEM aktivnosti za učenike, potencijalno darovitu djecu i učenike s teškoćama, a oslanjajući se na navedene unaprjeđene kapacitete. S obzirom kako većina učenika i učitelja dolazi iz ruralne, slabije razvijene sredine, gdje su prisutne teškoće u usvajanju STEM vještina kod učenika i učitelja, s potpunim manjkom aktivnosti koje uključuju nedostatak suvremene tehnologije, jednako kao i nedovoljno educirano i stručno osoblje, takvo TRENUTNO STANJE rezultira situacijom u kojoj su inovacije u školama gotovo nepostojeće (Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije). Stoga je utvrđena POTREBA za unaprjeđenjem i razvojem STEM vještina u OŠ „Josip Kozarac“ Soljani i školama partnerima na projektu: OŠ „Mare Švel-Gamiršek“ Vrbanja, OŠ „Franjo Hanaman“ Drenovci, OŠ „Ivan Filipović Račinovci, OŠ Mate Lovraka Županja i OŠ Ivana Kozarca Županja. S CILJEM poboljšanja STEM vještina učitelja i učenika iz navedenih škola, modernizacijom infrastrukture i nabavom opreme koja će služiti za provedbu STEM aktivnosti, projektom se planiraju ostvariti IZRAVNI UČINCI podizanja razine IKT-a, poduzetništva i aktivnog poticanja participacije. Osim toga, neki od NEIZRAVNIH UČINAKA koji se planiraju ostvariti provedbom projekta su razvijanje zajedništva i socijalnih vještina među učiteljima i učenicima, te poticanje učenja nenasilne komunikacije i uključivanje učenika u društveno koristan rad (volontiranje), ali i unaprjeđivanje čitalačke i informatičke pismenosti. Time bi se ujedno riješio PROBLEM otežanih socioekonomskih okolnosti u Vukovarsko-srijemskoj županiji, projektnom području gdje je razvijenost 75% manja od RH (I. skupina), a koja je osnivač prijavitelja i partnera na projektu (OŠ). Stoga je važno ulagati u unaprjeđenje i razvoj kvalitete odgoja i obrazovanja u školama koje će sudjelovati u projektu. Time se prevenira rano napuštanje školovanja, te jača povezanost obrazovanja i osposobljavanja s tržištem rada, a ujedno i unaprjeđuju odgojno-obrazovni sustav i poduzetničke vještine važne za snalaženje u životu (Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije). Ulaganje u unaprjeđenje i razvoj STEM vještina u školama županjske Posavine dovest će i do boljih socioekonomskih ishoda i osnaživanja strukovnog obrazovanja s fokusom na povezivanje s tržištem rada. Projektom se navedeno ŽELJENO STANJE planira postići i kroz uspostavu inovativnog rješenja školske suradnje i gospodarskog sektora, što će omogućiti učenicima rano razvijanje poduzetničkih vještina traženih na tržištu rada. IZRAVNI UČINAK ostvarit će se uz pomoć bilateralne suradnje s Norveškom, i to uspostavom partnerstva specijaliziranog u STEM području koje nudi široku lepezu praktičnog pribora i materijala za učitelje i učenike iz predmeta prirodnih, biotehničkih, tehničkih i povezanih znanosti, a od kojih će svatko moći napredovati u željenom području.
Kroz projekt će se posebno raditi na aktivnom uključivanju potencijalno darovitih učenika i učenika s teškoćama. Trenutno je na projektnom području većinom prisutan nedostatak aktivnosti rada s darovitom djecom zbog nedostatka stručnih kadrova za rad s istima, zbog nepostojanja kurikuluma, didaktičkih materijala, testova i nužne dodatne opreme za rad s darovitim učenicima. Budući da preliminarne procjene pokazuju kako je udio potencijalno darovitih učenika kod prijavitelja i partnera čak 9% (Razvojna strategija VSŽ), kroz projektne aktivnosti razvoja sposobnosti učitelja ostvarit će se IZRAVAN UČINAK jačanja kompetencija učitelja, nastavnika i stručnih suradnika u školama prijavitelja i partnera. Provest će se individualizirani programi rada uvođenjem novih metoda poticanja potencijalno darovitih učenika i učenika s teškoćama, a sve u svrhu uspostave kontinuiranog praćenja i stvaranja jednakih uvjeta u radu s istima. Provedenim usmenim ispitivanjem škola, utvrđen je broj od min 120 djece koji upućuju na darovitost i određene teškoće. S obzirom na potencijale darovitih učenika i potrebe tržišta rada, kroz projektne aktivnosti doprinijet će se rješavanju problema neusklađenosti stečenih vještina u obrazovnim ustanovama. Time će se postići IZRAVAN UČINAK unaprjeđenja poduzetničkih vještina darovitih učenika i učenika s teškoćama kroz radionice s partnerima. Isto tako, projekt će omogućiti unaprjeđenje i razvoj STEM vještina i sposobnosti učitelja, sudjelovanjem u STEM podučavanju. Primijenit će se i neformalni moduli edukacija budućih trenera u području STEM-a (seminari, predavanja), te će se provesti razmjena iskustava učitelja između prijavitelja i partnerskih škola, jednako kao i mentorstvo partnerske institucije iz države donatora. IZRAVNI UČINCI iz aktivnosti razvoja i jačanja STEM vještina učenika osnovnih škola bit će vidljivi kroz izvannastavne aktivnosti interdisciplinarnih tema i programa, kroz razmjenu iskustava učenika između škola partnera i prijavitelja, te kroz osmišljavanje radionica za učenike u području STEM-a. Dodatno, organizirat će se specijalizirane aktivnosti i programi u STEM-u za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, a za sve navedene aktivnosti nabavit će se inovativna STEM (didaktička) oprema i modernizirati postojeće učionice i školski objekti za STEM učenje i provođenje aktivnosti. Naposljetku, aktivno će se razvijati modeli učenja i praktičnog rada u nastavi, ali i izvannastavnim aktivnostima, u okviru IKT-a, poduzetništva i aktivnog građanstva. CILJANE SKUPINE na projektu su
- 1. UČITELJI I NASTAVNICI U OSNOVNIM ŠKOLAMA prijavitelja i partnera: planirano je sudjelovanje min 48 osoba koji će steći potrebna znanja i vještine u STEM području, IKT-u, poduzetništvu i aktivnom građanstvu, te ishoditi nužne nastavne i didaktičke materijale i opremu za prijenos znanja, razmjenu iskustava i kontinuirani rad s djecom. Bit će osposobljeni za izradu izvannastavnog kurikuluma i individualiziranih programa rada s učenicima, uključujući i potencijalno darovite učenike i učenike s teškoćama;
- 2. UČENICI U ŠKOLAMA+UČENICI S POSEBNIM ODGOJNO-OBRAZOVNIM POTREBAMA: sudjelovat će min 500 učenika, od koji je 120 potencijalno darovitih i učenika s teškoćama, a s kojima bi se provodile radionice, edukacije, specijalizirane (izvannastavne) aktivnosti upotrebom STEM i didaktičke opreme/materijala koji će doprinijeti razvoju motorike i vještina učenika u STEM-u, IKT-u, poduzetništvu i aktivnom građanstvu.
KRAJNJI KORISNICI projekta su svi ostali djelatnici i (ne)nastavno školsko osoblje, LAR Vjeverica d.o.o. (partner na projektu zadužen za praćenje provedbe i podnošenje izvještaja), JLS-e, roditelji, opća javnost, mediji na koje će projekt imati neizravan učinak, a s ciljem ostvarenja dugoročne održivosti projekta i njegovih rezultata. POSREDNU KORIST iz projekta ostvarit će škole prijavitelj i partneri na projektu stjecanjem poboljšanih STEM vještina i kompetencija učitelja i učenika uključenih kroz projekt (uključujući i učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama), te modernizacijom njihove obrazovne infrastrukture i nabavom potrebne opreme za provedbu projekta, ali i za projektnu održivost i rezultate ostvarene kroz projekt. Iz ovoga proizlazi kako će NEPOSREDAN UTJECAJ ostvariti lokalna zajednica i nacionalni obrazovni sustav, jer projekt obuhvaća više škola u partnerstvu, promičući pristup cjeloživotnom obrazovanju u području STEM-a, IKT-a, poduzetništva i aktivnog građanstva kroz povećanje kapaciteta nastavnog i stručnog osoblja i unaprjeđenja pismenosti i vještina kod učenika, posebno učenika s odgojno-obrazovnim teškoćama.
Ulaganjem EU sredstava u provedbu projekta doprinijet će se ostvarenju:
- 1. STRATEGIJE OBRAZOVANJA, ZNANOSTI I TEHNOLOGIJE kroz unaprijeđeni razvojni potencijal odgojno-obrazovnih ustanova i to educiranjem nastavnika i učenika, te nabavom opreme koja ja potrebna za realizaciju određenih aktivnosti. Kroz mogućnosti kontinuirane suradnje, razmjene iskustava i primjera dobre prakse, te kroz stručnu i financijsku podršku u koncipiranju, provođenju i vrednovanju inovacijskih projekata (1.2.).;
- 2. RAZVOJNE STRATEGIJE VSŽ kroz doprinos ostvarenju mjere 1.1.1. jačanje suradnje između gospodarskih subjekata i obrazovnih i istraživačkih institucija, te mjera 2.1.1. razvoj sustava predškolskog i osnovnoškolskog obrazovanja, i 2.1.6. promicanje poduzetništva u osnovnim školama – na način da će se s učenicima uključenim u projekt poticati njihove specifične poduzetničke i informatičke vještine i darovitosti.;
- 3. EUROPSKOG PARLAMENTARNOG OKVIRA KLJUČNIH KOMPETENCIJA ZA CJELOŽIVOTNO UČENJE jer razvija prirodoslovne kompetencije učenika i utječe na motivaciju za daljnjim učenjem na području prirodnih, tehničkih i povezanih znanosti kroz primijenjeno učenje u okviru projekta i uvođenjem nove tehnologije i opreme iz STEM područja.;
- 4. Posebnog cilja 1.1. STRATEŠKOG PLANA MZO koji je usmjeren na obrazovanje koje potiče aktivan cjelovit individualni razvoj, što će se kroz projekt postići razvojem IKT-a, poduzetništva i aktivnog građanstva.
OČEKIVANI REZULTATI
Poboljšane STEM vještine kod učitelja i drugih odgojno-obrazovnim radnicima u osnovnim školama
48 učitelja, stručnim suradnicima i drugim odgojno-obrazovnim radnicima u 6 osnovnih škola poboljšat će se sposobnosti podučavanja u STEM područjima kroz 12 edukacija iz STEM-a i 5 programa stručnog usavršavanja u području STEM-a (trening-trenera) u trajanju od 183 sati. Od Rezultat: učiteljima, stručnim suradnicima i nastavnom osoblju bit će direktno unaprjeđene i/ili poboljšane STEM vještine koje će prenositi iz generacije na generaciju u svojim školama.
Poboljšane STEM vještine kod učenika osnovnih škola
Kroz 6 škola očekuje se se STEM vještine za 500 učenika i učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama (daroviti učenici, učenici s teškoćama u razvoju, u učenju, problemima u ponašanju, s teškoćama uvjetovanim odgojnim, socijalnim, ekonomskim i dr. čimbenicima) kroz provedbu 24 obrazovna programa u trajanju od 1.287 sati. Programi će biti provedeni u okviru izvannastavnih, izvanškolskih, obveznih ili izbornih aktivnosti, te kroz terensku nastavu. Rezultat: usvojena znanja i vještine koje će biti od koristi pri daljnjem školovanju a čije će primjere moći primjenjivati i u svakodnevnom životu; usavršeni daroviti učenici i s posebnim potrebama u određenim granama kroz grupni rad i zaokupljenost, te usmjerenost njihove energije u pozitivnom pravcu što bi rezultiralo smanjenjem npr. problema u ponašanju, učenju i emocionalnih problema.
Nadograđena infrastruktura i oprema u svrhu razvoja funkcionalnih STEM učionica
U 6 škola nadogradit će se infrastruktura i opremiti učionice s ciljem razvoja i uspostavljanja funkcionalnih STEM učionica. Rezultat će se ostvariti kroz nabavljenu STEM opremu i educiranost učitelja i učenika za korištenje STEM opreme, te kroz modernizaciju i adaptaciju STEM učionica za potrebe održavanja projektnih aktivnosti, ali i za potrebe održivosti nakon provedbe projekta. Rezultat: modernizirane i osposobljene STEM učionice, te poboljšane aktivnosti (izvannastavne, izvanškolske, obvezne ili izborne) u 6 osnovnih škola županjske Posavine.
- U 6 osnovnih škola poboljšat će se STEM vještine za najmanje 48 učitelja i drugih odgojno-obrazovnih radnika, te za 500 učenika i onih s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama. Poboljšane STEM vještine ostvarit će se kroz održanih 12 edukacija i 5 programa stručnog usavršavanja za učitelje, stručne suradnike i nastavno osoblje, te kroz 24 obrazovna programa za učenike u okviru izvannastavnih, izvanškolskih, obveznih ili izbornih aktivnosti i kroz terensku nastavu. Od toga će min 120 učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama rezultirati poboljšanim STEM vještinama. Svima će navedeno rezultirati ojačanim kapacitetima, usklađenim potrebama između tržišta rada i potencijala svakog pojedinca, te usvojenim znanjem i unaprjeđenim vještinama na području prirodoslovlja, tehnologije, inženjerstva i matematike.
- 6 osnovnih škola rezultirat će nadograđenom infrastrukturom i opremom u svrhu razvoja funkcionalnih STEM učionica. Drugim riječima, 6 osnovnih škola modernizirat će i osposobiti svoje učionice novom opremom za korištenje u provedbu projektnih aktivnosti, no u sklopu održivosti projekta STEM u školama. Isto tako, 6 osnovnih škola rezultirat će s više od 20 novih i/ili poboljšanih izvannastavnim, izvanškolskim, obveznim ili izbornim aktivnostima – obrazovnim programima. Rezultat: stečena potrebna znanja i vještine koje će biti od koristi pri daljnjem školovanju svim učenicima, uključujući i učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama.
- Kroz 6 škola poboljšat će se STEM vještine kod najmanje 48 učitelja i drugih odgojno-obrazovnih radnika. Provest će se 5 programa stručnog usavršavanja trening trenera za 12 učitelja i drugih odgojno-obrazovnih radnika, za STEM vještine, IKT, poduzetništvo i aktivno građanstvo. Rezultirat će provedbom 27 edukacijskih programa za STEM vještine, IKT, poduzetništvo i aktivno građanstvo za 500 učenika uključenih u projekt (rezultat: 500 učenika sudjelovat će u izvannastavnim aktivnostima za STEM vještine, IKT, poduzetništvo i aktivno građanstvo/sudjelovat će u STEM programima), dok će 24 učitelja sudjelovati u razvoju i testiranju modela učenja, praktičnom radu u nastavi i dr. odgojno-obrazovnim aktivnostima za STEM vještine, IKT, poduzetništvo i aktivo građanstvo (izrada kurikuluma u dvije škole, razvoj modela učenja Od ideje do rješenja, aktivnosti u sklopu Lovrakovci u lavandi, moduli učenja iz robotike, matematike, fizike i povezanih znanosti).
- Projekt uključuje bilateralnu suradnju s partnerom FIRST Scandinavia iz Kraljevine Norveške što će rezultirati razvijenim novim modelima učenja i praktičnog rada u nastavi kroz 5 škola, i to uspostavom dva modula (1.Robots and Circumference, 2.We Explore Energy!). Stručno osoblje ispred bilateralne suradnje educirat će 8 učitelja za korištenje STEM opreme u sklopu oba modula, a stečeno znanje učitelji će prenijeti na druge učitelje i učenike unutar svojih škola. Rezultat: 84 učenika (6 s poteškoćama) iz modula 1 razvit će metode učenja matematičkih jednadžbi i geometrijskih formula potrebnih za izračun perimetra dvodimenzionalnih i trodimenzionalnih oblika, uz pomoć full-paketa robotića; 37 učenika (4 s poteškoćama) naučit će praktično primjenjivati teorijsko znanje pretvorbe energije i njezine kvalitete, te naučiti oblike transformacije, transporta i skladištenja energije, uz pomoć full-paketa koji uključuju materijale i opremu potrebnu za provedbu modula.
DOPRINOSI
Provedba edukacijskih programa za STEM vještine, IKT, poduzetništvo i aktivno građanstvo namijenjenih učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
Ciljana vrijednost: 10
DIY program za jačanje open source kulture i samoodržive produkcije s ciljem povezivanja područja umjetnosti, znanosti, IKT-a i poduzetništva; podrazumijeva edukacije u domaćinstvu, land art umjetničke projekte, zaštitu i uređenje okoliša, za darovite učenike, s teškoćama u razvoju i dr. teškoćama uvjetovanim različitim čimbenicima.
Robotika, programiranje i IOT-daroviti učenici uče o osnovama robotike, programiranja, početnog stvaranja programskih sustava koristeći informacijske vještine zajedničkog rada, tehnologiju/internet, 3D printer; digitalne radionice iz STEM područja, praktične radionice razvoja inženjerskih, matematičkih vještina upotrebom pametnih igračaka, razvoj aplikacija i računalnih igara u programskom jeziku Scratch s darovitim učenicima i učenicima s teškoćama (sve podskupine).
Praktične vježbe iz astronomije za sve podskupine učenika.
Učenici s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama uključenih u STEM programe koji se provode u sklopu projekta
Ciljana vrijednost: 120
Potencijalno daroviti učenici, učenici s teškoćama u razvoju, učenju i ponašanju; te s teškoćama uvjetovanim različitim čimbenicima - osim u specijaliziranim aktivnostima i posjetima, uključit će se u individualni rad sa stručnim suradnicima koji će provoditi programe u IKT-u, poduzetništvu i ak. građanstvu. Organizirat će se rad sa skupinom darovitih učenika u kojoj će se poticati istraživački rad, razvoj aplikacija i igara te dodatni nastavni sadržaji (hortikultura, domaćinstvo) u suradnji s učiteljima.
Za učenike s teškoćama bit će organiziran individualan rad u kojem će istraživati osnovne fizikalne pojave, osnove astronomije, meteorologije, ekologije i prirodnih procesa te razvoj računalnih igara u programskom jeziku i aplikacija, time obuhvaćajući područje informatike, geografije, fizike, kemije, prirode, biologije.
Učenici s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama koji sudjeluju u izvannastavnim aktivnostima za STEM vještine, IKT, poduzetništvo i aktivno građanstvo
Ciljana vrijednost: 120
Učenici s teškoćama (sve podskupine) i darovita djeca uključit će se u drvodjelske radionice, istraživače prirode, aktivnosti iz biologije, kemije, fizike, energije, ekologije, IKT-a, poduzetništva. Učit će o različitim poduzetničkim aktivnostima, proučavati prirodne i klimatske promjene, sudjelovati u terenskoj nastavi, izradi prirodne i ekološke kozmetike, prikupljati uzroke vode i tla, razvijati računalne igrice i aplikacije, mjeriti brzinu i udaljenost između prepreka na prometnom poligonu (od točke A do točke B), određivati silu trenja i akceleracije na istom, sudjelovati na natjecanjima (Croatian Makers Liga).